Over de serie: Gezinsvakantie met 2 miljoen Miles
Samen met mijn partner en vier volwassen kinderen gingen we op gezinsvakantie naar Azië. Al jaren stond deze reis op onze bucketlist, en nu ging het er dan eindelijk van komen. Mijn uitdaging? Zoveel mogelijk vluchten boeken met Miles, en als het even kan in Business class. In deze serie neem ik je mee in mijn zoektocht: van het plannen en puzzelen tot de uiteindelijke boekingen. Inclusief handige tips, onverwachte wendingen en alles wat ik onderweg geleerd heb. In dit artikel deel 1: Introductie en reisschema.
- Deel 1: Introductie en reisschema
- Deel 2: Award tickets boeken
- Deel 3: Business class naar Nederland
- Deel 4: Avios zijn goud waard
- Deel 5: Once-in-a-lifetime First class
- Deel 6: Aftellen tot de vakantie
Travel Hacking met het hele gezin: een reis vol verrassingen
Met de kinderen hadden we de wens om nog een keer een verre gezinsvakantie te plannen. Mede door COVID is dit in 2021 en 2022 op de lange baan geschoven. Eind 2023 was het dan eindelijk zo ver en waren we voorzichtig aan het plannen, zodat iedereen vrij kon vragen. Ik had iedereen de opdracht gegeven om zes weken vrij te regelen met een flexibele begin- en einddatum, zodat we iets meer flexibiliteit hadden bij het plannen van de vluchten op basis van beschikbaarheid. De plannen waren zo goed als rond en we besloten in het voorjaar van 2025 op reis te gaan.
Gezinsvakantie naar Japan, Thailand… of toch iets anders?
Ik ben inmiddels een aantal keer in Japan geweest met onze oudste dochter, en het leek ons de moeite waard om dit land ook met de rest van het gezin te verkennen. De reisplanning werd: eind maart voor ongeveer drie weken naar Japan in het kersenbloesemseizoen (Sakura), daarna door naar Thailand, zodat we een culinaire en culturele vakantie konden combineren met strand, zee en meer ontspanning.

Hoewel mijn partner Marina graag naar Indonesië wilde gaan, leek mij acht uur in Economy vliegen vanuit Japan toch net iets te veel van het goede. Thailand bleek later bijna zeven uur te zijn, maar dat had ik me op dat moment nog niet helemaal gerealiseerd. Met mijn Travel Hacking achtergrond was het een bijzonder leuke uitdaging om te kijken of het toch mogelijk was om comfortabeler dan in Economy naar Indonesië te vliegen. Premium Economy was bijvoorbeeld ook een goede optie, en vaak een stuk betaalbaarder met Miles dan Business class. Aan de reistijd naar Thailand schonk ik verder weinig aandacht, en ik begon mijn eigen planning te maken op de achtergrond… challenge accepted.
Eigenlijk had ik aan het begin van deze planning mezelf al het doel gesteld om naar Indonesië te gaan in plaats van naar Thailand. Als ik Premium Economy- of Business class-vluchten zou kunnen vinden voor ons allemaal, dan zou die acht uur vliegen prima te doen zijn. Achteraf kan ik hier natuurlijk eerlijk over schrijven, maar ik heb bijna een jaar lang thuis verteld dat we naar Thailand zouden gaan en dat Indonesië toch echt te ver vliegen was. Het bleek een reis vol verrassingen te worden.
Business class vliegen met de kinderen?
De high-level reisplannen voor de gezinsvakantie waren inmiddels gemaakt, en het puzzelen met de vluchten kon beginnen. Dit had echter wel een aantal uitdagingen:
- Dankzij Travel Hacking is Business class op lange vluchten voor mij eerder regel dan uitzondering geworden. Hoe leuk zou het zijn als ik dit voor het hele gezin voor elkaar kon krijgen?
- Het kersenbloesemseizoen valt eind maart en begin april, en dat betekent volle vluchten richting Japan. Airlines verkopen die stoelen liever voor hoge cashprijzen dan goedkoop met Miles (Award tickets). Uiteraard gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Ik concludeerde al snel dat ik enigszins creatief te werk moest gaan.
- Het vinden van zes Business class-stoelen die te boeken zijn met Miles (Award beschikbaarheid) is over het algemeen een behoorlijke uitdaging. Airlines stellen vaak slechts een beperkt aantal stoelen beschikbaar zijn die met Miles geboekt kunnen worden.
- De mogelijkheid om vluchten te boeken gaat vaak 11 tot 12 maanden van tevoren open. Als je dan op zoek bent naar zes stoelen met Award beschikbaarheid, moet je er behoorlijk snel bij zijn.

De speurtocht naar vluchten kon beginnen
Begin april kon ik langzamerhand gaan puzzelen voor de heenreis naar Japan. De kunst van Travel Hacking is over het algemeen: hoe flexibeler je bent met vertrek, bestemming of data, hoe groter de kans dat je een mooie deal kunt scoren.
Al snel vielen directe vluchten in Business class naar Japan af, omdat ik geen beschikbaarheid kon vinden voor zes personen. Ik begon bij verschillende programma’s te zoeken naar zes Business class-stoelen naar onder andere Zuid-Korea, Hong Kong, Singapore en Maleisië en zag dat het nog weleens een knap lastige zoektocht kon worden.
De strategie hierbij is dat luxe vliegen op langeafstandvluchten het meeste voordeel oplevert. Wanneer je daarna bijvoorbeeld nog enkele uren in Economy moet vliegen naar je eindbestemming, is dat een prima concessie als je daardoor wel op de lange vlucht in Business class kunt zitten. Met deze strategie bepaalt de beschikbaarheid van vluchten die je met Miles kunt boeken grotendeels hoe je op je eindbestemming terechtkomt.
Flexibel zijn loont
Na enkele uren zoeken viel me op dat er bij zowel Flying Blue als Qatar Airways Privilege Club behoorlijk wat Award beschikbaarheid naar China was. Economisch lag China na COVID nog redelijk op z’n gat en was er weinig vraag naar Business class-tickets. Bij Qatar Airways Privilege Club kwam ik slechts een beperkt aantal stoelen tegen, maar ze waren op vrijwel alle dagen te vinden. Bij Flying Blue waren op sommige dagen zelfs zes stoelen op een directe KLM-vlucht naar Peking en Shanghai te boeken. Iets wat ik niet verwacht had, bleek langzaam werkelijkheid te worden. Met z’n zessen in Business class richting Azië? Dat zou perfect zijn.
Lees het volgende artikel in deze serie: deel 2: Award tickets boeken.