Gezinsvakantie met 2 miljoen Miles: Business class naar Nederland (deel 3)


[review_stars]

Over de serie: Gezinsvakantie met 2 miljoen Miles

Samen met mijn partner en vier volwassen kinderen gingen we op gezinsvakantie naar Azië. Al jaren stond deze reis op onze bucketlist, en nu ging het er dan eindelijk van komen. Mijn uitdaging? Zoveel mogelijk vluchten boeken met Miles, en als het even kan in Business class. In deze serie neem ik je mee in mijn zoektocht: van het plannen en puzzelen tot de uiteindelijke boekingen. Inclusief handige tips, onverwachte wendingen en alles wat ik onderweg geleerd heb. In dit artikel deel 3: Business class naar Nederland.

Lukt een terugreis in Business class naar Nederland?

Na ruim drie weken Japan was het tijd voor zon, zee en strand. We zouden eerst vijf dagen op Bali verblijven en daarna met de boot doorreizen naar Lombok voor een verblijf van bijna twee weken. Lombok ligt ten oosten van Bali en is bekend om de Gili-eilanden, het is een eiland zonder het massatoerisme dat Bali inmiddels wel kent.

Gili Trawangan vanuit de Eka Jaya Fast Ferry
Gili Trawangan vanuit de Eka Jaya Fast Ferry

Het mindere toerisme op Lombok leverde direct een nieuwe uitdaging op: vanaf Lombok vliegen slechts een paar airlines voornamelijk naar binnenlandse bestemmingen. Singapore en Kuala Lumpur zijn hierop de uitzondering. Alleen Garuda is te boeken via Garuda Miles, Flying Blue of Virgin Atlantic Flying Club. Bali heeft veel meer Award beschikbaarheid door de vele airlines die hierop vliegen. Business class terug naar Nederland vliegen leek dan ook een behoorlijke uitdaging te worden.

Ik besloot me hier niet te druk om te maken en verschoof mijn aandacht richting het noordwesten. Als we na Lombok eerst naar Bali, Singapore of Kuala Lumpur vlogen en daar een paar dagen verbleven, waren er veel meer opties voor de terugreis dan rechtstreeks vanaf Lombok. Ook Jakarta de Indonesische hoofdstad op ongeveer twee uur vliegen, werd onderzocht.

Creatief puzzelen met Seats.aero

Wederom begon de zoektocht naar zes Business class-stoelen. Inmiddels had ik Seats.aero ontdekt, een slimme tool waarmee je gemakkelijk Award beschikbaarheid kunt vinden tussen luchthavens, met een flexibele datum van een aantal dagen voor of na de gewenste vertrekdatum. Al snel kwam ik tot de conclusie dat rechtstreeks in Business class naar Nederland vanuit de eerder genoemde steden een kansloze missie zou worden. Ik moest dus opnieuw creatief omgaan met mijn opties. Ik besloot het zoekgebied te vergroten naar Londen, Parijs en Frankfurt. Dit zijn grote airline hubs met veel intercontinentale vluchten. Daarnaast vliegen maatschappijen hier doorgaans met grotere toestellen naartoe, waardoor de kans op zes beschikbare Award stoelen per vlucht groter is was mijn gedachte.

Na zoekopdrachten op verschillende data was het eindelijk raak. Seats.aero gaf een alert op een Singapore Airlines-vlucht van Singapore naar Frankfurt en eentje van Singapore naar Londen, beide met zes beschikbare stoelen op de Airbus A380. De vluchten vielen op twee verschillende data, maar het was ineens een serieuze optie om met z’n zessen in business class terug te vliegen.

Wacht… deze Singapore Airlines vluchten zijn niet te boeken met KrisFlyer Miles, maar uitsluitend met Aeroplan Miles van Air Canada? Gelukkig is Aeroplan een transferpartner van mijn Amerikaanse American Express-kaart en kon dat uiteindelijk ook geregeld worden.

Singapore Airlines boeken via Aeroplan

Ik vond uiteindelijk de route Kuala Lumpur via Singapore naar Frankfurt de beste optie. Aeroplan werkt met Award zones, waarbij je elk vertrekpunt binnen dezelfde zone kunt toevoegen zonder extra Miles te betalen. Gezien Kuala Lumpur een stuk goedkoper is qua hotels dan Singapore besloot ik om vanuit Indonesië eerst naar Kuala Lumpur te vliegen, waar we na een verblijf van enkele dagen zouden doorvliegen naar Frankfurt. Vanuit Frankfurt is het met de trein nog ongeveer 3,5 uur naar Amsterdam.

De vlucht moest telefonisch worden geboekt en dit bleek een behoorlijk frustrerend proces. Het probleem was dat ik zes stoelen op de route Singapore naar Frankfurt kon vinden, maar er waren slechts twee Business class-stoelen beschikbaar op de route Kuala Lumpur naar Singapore. Ik wilde het risico niet nemen om twee losse boekingen online te maken, omdat er dan altijd een kans bestaat dat de overige stoelen plotseling niet meer beschikbaar waren. Dat werd Aeroplan bellen en die bleken behoorlijk druk te zijn.

In Business class naar Nederland met de A380
In Business class naar Nederland met de A380

Hang up call again

Hang up call again (HUCA) is een bekend fenomeen onder Travel Hackers. Het komt geregeld voor dat een medewerker aangeeft dat dingen niet mogelijk zijn. Als je dan nogmaals belt, hoop je dat je een meer ervaren medewerker aan de lijn krijgt die dingen wel voor elkaar weet te krijgen. Regelmatig heb ik hier succes mee gehad, en het is vrij gangbaar dat bijvoorbeeld een manager of meer senior medewerker zaken kan overrulen wanneer de computer in eerste instantie “nee” zegt. Een direct ticket boeken is niet complex, maar zodra er transfers of andere airlines in het spel komen, kan dit de boel nog weleens compliceren.

Computer says “no”

Na meerdere keren HUCA kreeg ik verschillende medewerkers aan de lijn die allemaal aangaven dat de tickets niet beschikbaar waren in hun systeem. Sommige medewerkers gingen zelfs de mist in en zochten op de volledige route van Kuala Lumpur via Singapore naar Frankfurt in Business class, terwijl ik natuurlijk zelf al had geconcludeerd dat die tickets er niet waren. Na aangepaste instructies bleken ze ook de zes Business class-stoelen op de route van Singapore naar Frankfurt niet te kunnen vinden. Behoorlijk frustrerend, want ik had toch echt voor m’n neus op het scherm staan dat ik zes stoelen van Singapore naar Frankfurt kon boeken. HUCA dus, en weer in de wacht… waar dertig minuten wachten eerder regel dan uitzondering was.

Een laatste poging…

We waren inmiddels enkele uren verder en ik zag de zes stoelen nog steeds op mijn scherm staan. Ik begon te twijfelen of ik niet beter Singapore naar Frankfurt online kon boeken en besloot het nog één keer te proberen. Toen gebeurde het onvoorstelbare: ik kreeg dezelfde medewerker aan de lijn die mij de eerste keer op een niet hele vriendelijke manier had gemaakt dat de vluchten niet beschikbaar waren in het systeem. Hoe verzin je het?

De medewerker reageerde direct vrij kil: “Sir, I have told you the flights are not available in my system, I cannot help you to make this booking on the phone.” De moed zakte me inmiddels behoorlijk in de schoenen, want online zag ik na het doen van een nieuwe zoekopdracht dat de stoelen gewoon beschikbaar waren. Wat ik me pas later realiseerde, is dat ik in eerste instantie waarschijnlijk zelf het probleem was. De eerste keer dat ik belde, had ik doorgeklikt naar de betaalpagina voor de tickets van Singapore naar Frankfurt. Indien je online in het boekingsproces zit, worden de stoelen geblokkeerd om te voorkomen dat iemand anders ze ondertussen boekt. Stom… maar zo leer je hier ook weer van.

Computer says YES

Ik besloot mijn verhaal nogmaals vanaf het begin aan de medewerker uit te leggen en het begon langzaam in te zinken. Ze gaf aan dat er een CAD $30 telefonische “booking fee” per persoon van toepassing zou zijn en begon mee te zoeken. Omdat er inmiddels een aantal uur verstreken waren, kwam de route eindelijk ook bij haar naar voren in het systeem. Ik probeerde nog een Lufthansa-vlucht tussen Frankfurt en Amsterdam toe te voegen, zodat we direct door naar huis konden vliegen. De medewerker kreeg dit niet voor elkaar vanwege married-segment restricties vanuit Singapore Airlines en Lufthansa.

Het lukte uiteindelijk om de tickets te boeken voor 80.000 Aeroplan Miles en €74 aan belastingen per persoon. De medewerker was uiteindelijk begripvol en begreep ook waarom ik de boeking online niet wilde opsplitsen. Ze besloot uiteindelijk een uitzondering te maken en de telefonische “booking fee” kwijt te schelden, omdat het niet mogelijk was de tickets online te boeken. In totaal was ik 480.000 Aeroplan Miles en €444 aan belastingen kwijt voor de Singapore Airlines tickets van Kuala Lumpur naar Singapore met eindbestemming Frankfurt. Achteraf bleek Frankfurt de verkeerde keuze, maar daarover later meer…

Aeroplan Award ticket naar Frankfurt
Aeroplan Award ticket naar Frankfurt

De stand van zaken

Ik was door het dolle heen! Ik had het eindelijk voor elkaar na weken zoeken en zo goed als alle mogelijke opties te hebben uitgezocht om alle longhaul-vluchten in Business class te boeken voor ons alle zes. Dit was alle moeite en uren in de wacht meer dan waard! En het mooiste was: mijn gezin wist nog steeds van niets. Ik had keer op keer gezegd dat het vinden van zes stoelen in Business class absoluut mission impossible was. De voorpret kon beginnen.

RouteAantal Miles (6 personen)Belastingen en toeslagen (6 personen)
AMS-PVG420.000€1.488
SHA-HND158.400€353
ICN-SIN-DPS312.000€144
KUL-SIN-FRA480.000€444
Totaal1.370.400€2.429

De snelle hoofdrekenaars hebben vast al snel geconcludeerd dat ik nog niet aan de 2 miljoen Miles zit en dat klopt. Er waren nog enkele vluchten te boeken om alles aan elkaar te knopen, maar het raamwerk met de heen- en terugreis in Business class naar Nederland stond inmiddels als een huis.

Lees het volgende artikel in deze serie: deel 4: Avios zijn goud waard.

Delen

De verschillende AMEX kaarten

Welke American Express past bij jou?

Met Een American Express haal je meer uit je uitgaven en zet je serieuze stappen in Travel Hacking. Wij boeken luxe vluchten en hotelovernachtingen met punten en miles - en dat kun jij ook! Profiteer van hoge welkomstbonussen, lounge-toegang en exclusieve reisvoordelen. Er is altijd een kaart die bij je past.

Vergelijk de kaarten en zet vandaag nog je eerste stap naar luxe reizen!