Gezinsvakantie met 2 miljoen Miles: Avios zijn goud waard (deel 4)


[review_stars]

Over de serie: Gezinsvakantie met 2 miljoen Miles

Samen met mijn partner en vier volwassen kinderen gingen we op gezinsvakantie naar Azië. Al jaren stond deze reis op onze bucketlist, en nu ging het er dan eindelijk van komen. Mijn uitdaging? Zoveel mogelijk vluchten boeken met Miles, en als het even kan in Business class. In deze serie neem ik je mee in mijn zoektocht: van het plannen en puzzelen tot de uiteindelijke boekingen. Inclusief handige tips, onverwachte wendingen en alles wat ik onderweg geleerd heb. In dit artikel deel 4: Avios zijn goud waard.

De Business class-streak

Na het boeken van alle longhaul-vluchten werd het tijd om de kortere segmenten aan elkaar te knopen. Minder spectaculair dan een Business class-vlucht van en naar Azië, maar essentieel om de planning rond te krijgen. Ik had nog drie vluchten nodig: tussen Japan en Seoul, van Lombok naar Kuala Lumpur en van Frankfurt naar Amsterdam dat eventueel met de trein kon.

Ik vond dat ik inmiddels een behoorlijk mooi reisschema in elkaar had gepuzzeld. Natuurlijk was ik van plan om de perfecte Business class-streak die ik tot nu toe had opgebouwd, te behouden. Helaas had ik de uitdaging iets onderschat. Praya Airport op Lombok is een kleine luchthaven met slechts twee intercontinentale bestemmingen: Singapore en Kuala Lumpur. Beide routes worden uitgevoerd door airlines zonder Business class-cabine.

Luxe vliegen vanuit Lombok? Vergeet het maar…

Na grondig onderzoek kwam ik tot de conclusie dat er geen enkele mogelijkheid was om in Business class met z’n zessen vanuit Lombok te vertrekken. De enige maatschappijen die überhaupt Business class vliegen vanaf Lombok zijn de Indonesische nationale airline Garuda en Batik Air een low cost maatschappij, richting Jakarta en Surabaya. Zelfs de Economy-stoelen waren bij beide maatschappijen al rond de €800 voor zes personen zonder bagage. Ik ging hier natuurlijk niet de hoofdprijs voor betalen. AirAsia en Scoot vroegen vergelijkbare bedragen voor vluchten naar Kuala Lumpur en Singapore.

Ik had een aantal Google Flight alerts ingesteld om meldingen te krijgen bij prijsdalingen. Na een tijdje dacht ik: moeten we misschien dan terug met de boot naar Bali? Daar had ik ook weinig trek in. Het is al snel twee uur met de boot. En als je dan naar Bali vliegt, zit je met bagage. De low-cost airlines rekenen daar over het algemeen een fortuin voor. Wegkomen uit Lombok bleek moeilijker dan gedacht. Zou dit dan echt de duurste vlucht van de hele vakantie worden?

Betaalbare vlucht gevonden dankzij een prijsalert

Inmiddels zijn we bijna een maand verder en was de vlucht naar Frankfurt net geboekt met Singapore Airlines, met vertrek vanuit Kuala Lumpur. Ik kreeg een notificatie van Google Flights omdat AirAsia een grote sale had aangekondigd. De prijs van de vlucht van Lombok naar Kuala Lumpur was gezakt van €89 naar €43 per persoon op 11 mei. Hier kwamen nog wel extra kosten voor bagage bij, maar dat was prima, aangezien we nu toch in Kuala Lumpur moesten zijn.

Uiteindelijk kwamen we met alle opties voor bagage en stoelselectie, uit op een bedrag van omgerekend €450 voor deze vlucht in Economy. Ter plekke in Lombok hebben we ook nog extra koffers en gewicht bijgeboekt, want het totaal van 20 kilo per persoon was niet voldoende. Dit bracht het totaal op ongeveer €600. Om dit in perspectief te plaatsen: als je de Miles niet meerekent, was dit de op een na duurste vlucht van de vakantie. Prima voor een vlucht van drie uur, zeker vergeleken met alternatieven die niet veel beter waren. Weer één puzzelstukje van de puzzel was opgelost!

Google Flights Prijsalert
Google Flights Prijsalert

Spijt van Frankfurt… had ik maar naar London geboekt

Tijdens het plannen van de bestemmingen voor deze vakantie stond er thuis geregeld muziek op van een Amerikaanse band: Twenty One Pilots. Het was overduidelijk dat mijn kinderen daar fan van waren. De band bleek op 30 april 2025 in Amsterdam op te treden. Simpel: we zijn er dan niet, dus dat werd een makkelijke beslissing. Tja… deze vakantie moest nu eenmaal voorrang krijgen, en even heen en weer vliegen zou gewoon niet gaan gebeuren.

Fast forward naar augustus: ik kwam erachter dat Twenty One Pilots in de O2 Arena in Londen zou optreden op 13 mei 2025. Precies de dag nadat wij zouden aankomen in Frankfurt. Flink balen, dacht ik… had ik toch maar naar Londen geboekt. Die vlucht was inmiddels niet meer beschikbaar, dus ik had me er maar bij neergelegd dat het allemaal een kansloze missie zou worden om naar Londen te vliegen voor dit concert.

Twenty One Pilots - World Tour
Twenty One Pilots – World Tour

Mijn vaste hulplijn: de Vliegwappies

Een paar weken later besloot ik mijn vaste hulplijn de Vliegwappies om hulp te vragen. Hoe kon je het beste vanuit Frankfurt naar Londen vliegen, in de wetenschap dat ik veel bagage van de vakantie bij me had en eerst naar huis via Amsterdam geen optie was, omdat we pas op 12 mei rond 18:00 uur in Frankfurt zouden aankomen. Door de bagage vielen low cost maatschappijen zoals EasyJet automatisch af, omdat dit anders erg dure tickets zouden worden. Alle treinopties had ik inmiddels al uitgezocht, en via Parijs of Amsterdam zou dat ook niet lukken.

Het liefst zou je dit gewoon op één ticket kunnen boeken, maar eerder was het mij bij Aeroplan al niet gelukt om Kuala Lumpur via Singapore en Frankfurt naar Amsterdam te boeken. Hier zaten married-segment restricties op vanuit Star Alliance. In het geval je Business class van Singapore naar Amsterdam wilt vliegen, staan ze uitsluitend toe dat je de directe vlucht boekt en niet via Frankfurt. In Economy gold deze restrictie dan weer niet. Iets met revenue management van de airlines waarschijnlijk.

Met frisse tegenzin aan de lijn met Aeroplan

Daniel vond dit maar onzin en was overtuigd dat het wel moest kunnen. Na wat gepuzzel en met enige tegenzin (gezien het boeken van de vorige tickets met Aeroplan telefonisch nogal een crisis was), hing ik met frisse tegenzin weer aan de telefoon. Na ongeveer een uur in de wacht te hebben gestaan, kreeg ik het uiteindelijk voor elkaar om niet tegen de married-segment restricties aan te lopen. Blijkbaar mocht je wel vanuit Frankfurt naar Londen doorvliegen maar niet naar Amsterdam.

We konden dezelfde avond nog met Lufthansa in Business class naar London Heathrow vliegen. Helaas aan de andere kant van Londen dan waar we moesten zijn, maar ik twijfelde geen seconde. Onze bagage werd daarnaast ook nog eens doorgelabeld naar Heathrow, waardoor we ons nergens zorgen om hoefden te maken. Na aankomst in Frankfurt konden we direct naar de transfers en ontspannen wachten op de volgende vlucht in de Lufthansa lounge.

Wijzigingskosten

Londen ligt in dezelfde Award-zone als Frankfurt, dus het aantal Miles bleef gelijk. De belastingen gingen wel omhoog, met enkele tientjes per ticket. Pijnlijker nog: Aeroplan rekende omgerekend €100 aan wijzigingskosten per ticket. Daarmee waren de omboekkosten hoger dan de oorspronkelijke belasting voor het hele ticket.

Toch gaf het rust. Als we om wat voor reden dan ook de vlucht naar Londen zouden missen, zouden Lufthansa of Aeroplan verantwoordelijk zijn voor het omboeken. En met meerdere ochtendvluchten op 13 mei tussen Frankfurt en Londen, zou dat vast goedkomen. Boeken maar!

Om het af te maken besloot ik ook meteen zes kaarten voor het concert te scoren. Bijna alles rond, nu nog naar huis de volgende dag.

Succesvol omgeboekt naar Londen
Succesvol omgeboekt naar Londen

London naar Amsterdam: met de trein of het vliegtuig?

Na afloop van het concert moest er natuurlijk ook nog naar huis gevlogen worden. Ik hield de Eurostar al een tijdje in de gaten, maar verbaasde me over de prijzen van omgerekend €100 voor een enkele reis. Dit schijnt doordeweeks helaas vrij gangbaar te zijn. In elk geval zou ik me met de trein geen zorgen hoeven maken over het gewicht van de koffers. Mede om die reden viel EasyJet al snel af. Die bood wel de goedkoopste one-way tickets naar Amsterdam aan, maar was geen optie met al onze bagage.

Avios zijn goud waard

Dan maar de Award-opties met British Airways en KLM verkennen. KLM zou handig zijn, omdat ik met mijn Platinum-status de award-tickets zou kunnen annuleren als er iets beters voorbij zou komen. Maar al snel viel mijn oog op een perfect British Airways-ticket. Normaal gesproken kost het 9.000 Avios per persoon om met BA naar Amsterdam te vliegen in Economy, en BA rekent zelfs praktisch geen belastingen. Tijdens het boekingsproces kun je bij BA echter Avios “kopen” tegen een erg aantrekkelijke prijs. Hierdoor gaat de prijs omhoog, maar het aantal benodigde Miles omlaag. Uiteindelijk kwam ik uit op 4.750 Avios en €23 aan belasting in plaats van 9.000 Avios per persoon.

Een prima deal voor een enkele reis Economy vanuit Londen en een typisch voorbeeld dat boeken met Miles echt de moeite waard kan zijn. In ons geval zeker, omdat we met veel kilo’s bagage reisden, wat bij BA tot 23 kilo standaard is inbegrepen. Avios zijn goud waard!

Avios zijn goud waard: goedkoop van Londen naar Amsterdam
Avios zijn goud waard: goedkoop van Londen naar Amsterdam

De stand van zaken

RouteTotaal aantal Miles (6 personen)Belastingen en toeslagen (6 personen)
AMS-PVG420.000€1.488
SHA-HND158.400€354
ICN-SIN-DPS312.000€144
LOP-KULCash-ticket€600
KUL-SIN-FRA-LHR480.000€444 €1.075
LCY-AMS28.500€138
Totaal1.398.900€3.799

Bijna waren we rond… alleen de vlucht tussen Tokyo en Seoul stond nog open. Snel door naar het laatste stukje van de puzzel.

Lees het volgende artikel in deze serie: deel 5: Once-in-a-lifetime First class.

Delen

De verschillende AMEX kaarten

Welke American Express past bij jou?

Met Een American Express haal je meer uit je uitgaven en zet je serieuze stappen in Travel Hacking. Wij boeken luxe vluchten en hotelovernachtingen met punten en miles - en dat kun jij ook! Profiteer van hoge welkomstbonussen, lounge-toegang en exclusieve reisvoordelen. Er is altijd een kaart die bij je past.

Vergelijk de kaarten en zet vandaag nog je eerste stap naar luxe reizen!