Over de serie: Gezinsvakantie met 2 miljoen Miles
Samen met mijn partner en vier volwassen kinderen gingen we op gezinsvakantie naar Azië. Al jaren stond deze reis op onze bucketlist, en nu ging het er dan eindelijk van komen. Mijn uitdaging? Zoveel mogelijk vluchten boeken met Miles, en als het even kan in Business class. In deze serie neem ik je mee in mijn zoektocht: van het plannen en puzzelen tot de uiteindelijke boekingen. Inclusief handige tips, onverwachte wendingen en alles wat ik onderweg geleerd heb. In dit artikel deel 5: Once-in-a-lifetime First class.
- Deel 1: Introductie en reisschema
- Deel 2: Award tickets boeken
- Deel 3: Business class naar Nederland
- Deel 4: Avios zijn goud waard
- Deel 5: Once-in-a-lifetime First class
- Deel 6: Aftellen tot de vakantie
De laatste vlucht van de reis: Japan naar Korea
Inmiddels was het medio-augustus en ik hield de opties om van Japan naar Seoul te vliegen al een tijdje nauwlettend in de gaten. Dit was immers de enige vlucht die nog geboekt moest worden om het vluchtschema rond te krijgen.
Ik weet het nog als de dag van gisteren: Daniel vloog op 17 augustus in Air France La Première (First class) van Parijs naar São Paulo en stuurde foto’s van zijn ervaringen in de Vliegwappies-groep. Tijdens al dat visuele geweld postte Sander het bericht dat Singapore Airlines tussen Tokyo Narita en Singapore de Airbus A380 zou gaan inzetten. Dit is het grootste passagiersvliegtuig ter wereld.

Waarom zou ik dan nog naar Korea gaan, als je net zo goed vanuit Japan kon vliegen? Misschien waren er nu wel ineens zes Business class-stoelen beschikbaar. Singapore Airlines zou niet voor niets een groter toestel inzetten tijdens Sakura dacht ik hardop… iets met vraag en aanbod.
De ultieme verrassing: vliegen in een privé-suite
Nu kreeg ik ineens een ander idee: hoe bijzonder zou het zijn om samen met mijn partner Marina in First class te vliegen, terwijl de kinderen in Business class zitten? Wat een geweldige verrassing zou dat zijn.
Singapore Airlines biedt op de A380 namelijk een van de beste First class-producten ter wereld. Geen gewone stoel, maar een privé-suite met zowel een luxe fauteuil als de mogelijkheid tot een tweepersoonsbed. Food & Beverage is van wereldklasse (onder andere Krug Grande Cuvée champagne en Kaviaar), en in Singapore heb je als First class-reiziger toegang tot een exclusieve lounge: The Private Room. Een First class-lounge uit het absolute topsegment.

First- of Business class?
Tijdens het zoeken liep ik wat te klooien met de zoekmachine van KrisFlyer, het loyaliteitsprogramma van Singapore Airlines. Al snel verschenen er een paar opties om te boeken. Op een gegeven moment had ik zes Business class stoelen gevonden en besloot ik uit nieuwsgierigheid naar de First class optie te kijken.
Alleen vergat ik het aantal passagiers aan te passen. Tot mijn schrik – of beter gezegd verbazing – gaf het systeem ineens aan dat er zes First class stoelen beschikbaar waren voor 120.000 KrisFlyer Miles per persoon. Zes stoelen? Dat is de volledige First class cabine van de A380! Ik kon het bijna niet geloven. Normaal gesproken is het al uitzonderlijk als je één of twee First class tickets met Miles kunt boeken. Maar een hele cabine, hoe was dit mogelijk?

Vliegwappies? Eén woord: once-in-a-lifetime
Ik postte een screenshot in de Vliegwappies-groep en die ontplofte direct. Eigenlijk was de conclusie: als je dit nu niet doet, ga je het waarschijnlijk nooit meer tegenkomen. Hoe uniek is het om met je hele gezin in de First class te zitten, zonder een andere passagier? Meer privé vliegen bestaat niet op een commerciële vlucht. Echt een once-in-a-lifetime mogelijkheid, daar was bijna iedereen het over eens. Hoewel dit door de adrenaline allemaal nog even moest landen bij mij, twijfelde ik:
- Uiteindelijk zou de vlucht mij 120.000 KrisFlyer Miles per persoon kosten. Als ik hier de eerdere refund van de andere vlucht van zou aftrekken, dan zou ik alsnog meer dan 400.000 Miles moeten bijbetalen. Dat was in feite mijn hele voorraad aan AMEX-punten die ik nog over had.
- Wat als Singapore Airlines zou besluiten toch weer een ander type vliegtuig in te zetten op deze route? Er is namelijk geen ander toestel in de vloot met een cabine van zes stoelen in First class. Dan zou ik dus een probleem hebben, en hoe zou dit dan opgelost kunnen worden?
Zaterdagnacht boekingsstress
Na enig aandringen besloot ik er toch voor te gaan. Op zaterdagavond belde ik met Singapore, waar het inmiddels al bijna middernacht was. Een vriendelijke medewerker begreep meteen wat ik probeerde te doen en was ontzettend behulpzaam om alles in de systemen te zetten, hoewel het hem meer dan een uur kostte. Hij had alles voor elkaar en toen gaf hij aan: “Ok Mr. Smit, then you still have to pay an additional 408.000 Miles plus taxes and I can confirm that your previous booking from Seoul to Denpasar via Singapore has been cancelled.” Geen probleem, zei ik, maar toen stuitten we direct op een nogal groot probleem.
Ik had de vlucht vanuit Seoul geboekt op het KrisFlyer-account van Marina. Bij annulering zouden de Miles daar dus weer worden teruggestort. Aan het begin van het gesprek had ik nog aangegeven dat ik de nieuwe boeking graag wilde splitsen over Marina’s en mijn eigen account, vanwege het verschil in beschikbare Miles. Toch had de medewerker alles op mijn account ingeboekt, terwijl het binnen KrisFlyer niet mogelijk is om Miles tussen accounts over te zetten.
Van paniek naar succes
Het zweet brak me uit toen ik dit besefte. Er was geen manier waarop ik ineens meer dan 300.000 KrisFlyer Miles of AMEX-punten kon verzamelen om mijn account aan te vullen. Aan het begin van het gesprek was de medewerker nog erg behulpzaam. Maar na bijna een uur aan de lijn begon hij duidelijk te laten merken dat dit niet het probleem van Singapore Airlines was, maar wel het probleem van meneer Smit.
Uit ervaring weet ik dat je vooral rustig en constructief moet blijven communiceren in dit soort situaties. Vaak zijn dingen wel mogelijk, maar krijgt de medewerker een “computer says no” of moet het op een manier worden ingeboekt die niet gangbaar is. In dit geval gaf de medewerker aan eerst de tickets weer uit de boeking te moeten halen en ze opnieuw te moeten inboeken over twee verschillende boekingen. Er zou dan altijd een kleine kans kunnen zijn dat de tickets niet meer beschikbaar zijn. Ik vermoed dat dit vooral een theoretische mogelijkheid is, want dan zou iemand precies op hetzelfde moment de vluchten moeten boeken, maar uiteraard is deze mogelijkheid er altijd.
Inmiddels had ik ook de optie vanuit Korea niet meer, omdat die geannuleerd was, en had ik dus weinig opties meer over. Na ruim twee uur aan de telefoon gehangen te hebben, kwam dan eindelijk het verlossende woord: de boekingen stonden erin op beide accounts, en ik kon binnen enkele dagen de resterende betaling in KrisFlyer Miles doen om het ticket formeel te laten bevestigen. Voor 120.000 KrisFlyer Miles per persoon kon ik ook het segment van Singapore naar Bali in Business Class aan het ticket toevoegen, omdat dit binnen dezelfde awardzone valt. Deze stoelen kwamen vrij na het annuleren van de oorspronkelijke boeking.

Uiteindelijk betaalde ik 120.000 Miles, omgerekend €30 aan belastingen en $75 aan wijzigingskosten per persoon om de nieuwe tickets te boeken. In totaal kwam ik uit op 720.000 KrisFlyer Miles, €180 aan belastingen en €409 aan wijzigingskosten voor zes Singapore Airlines-tickets van Tokyo Narita naar Bali Denpasar.
De stand van zaken
Route | Totaal aantal Miles (6 personen) | Belastingen en toeslagen (6 personen) |
---|---|---|
AMS-PVG | 420.000 | €1.488 |
SHA-HND | 158.400 | €354 |
ICN-SIN-DPS | 720.000 | |
LOP-KUL | Cash-ticket | €600 |
KUL-SIN-FRA-LHR | 480.000 | |
LCY-AMS | 28.500 | €138 |
Totaal | 1.806.900 | €4.244 |
Wat een fantastisch gevoel was dit de rest van de dag, een once-in-a-lifetime ervaring ging dit worden. Eind goed, al goed toch…?
Lees snel het laatste artikel in deze serie: deel 6: Aftellen tot de vakantie.