Over de serie: Gezinsvakantie met 2 miljoen Miles
Samen met mijn partner en vier volwassen kinderen gingen we op gezinsvakantie naar Azië. Al jaren stond deze reis op onze bucketlist, en nu ging het er dan eindelijk van komen. Mijn uitdaging? Zoveel mogelijk vluchten boeken met Miles, en als het even kan in Business class. In deze serie neem ik je mee in mijn zoektocht: van het plannen en puzzelen tot de uiteindelijke boekingen. Inclusief handige tips, onverwachte wendingen en alles wat ik onderweg geleerd heb. In dit laatste artikel deel 6: aftellen tot de vakantie.
- Deel 1: Introductie en reisschema
- Deel 2: Award tickets boeken
- Deel 3: Business class naar Nederland
- Deel 4: Avios zijn goud waard
- Deel 5: Once-in-a-lifetime First class
- Deel 6: Aftellen tot de vakantie
Alle vluchten geboekt
Eind augustus was het dan eindelijk zo ver. Na heel wat uurtjes puzzelen was het gelukt om alle vluchten voor onze vakantie te boeken. Zes maanden voor vertrek was het hele schema rond. Op een vlucht van minder dan een uur na tussen Kuala Lumpur en Singapore en de AirAsia vlucht van Lombok naar Kuala Lumpur, was het gelukt om alle vluchten in Business class te boeken. De kers op de taart was natuurlijk de de vlucht van Tokyo naar Singapore in Singapore Arlines First class.
Toen ik aan deze vliegpuzzel begon, had ik nooit durven dromen dat dit mogelijk zou zijn. De voorpret kon nu echt beginnen, want de hele route en het feit dat we in Business en First class zouden vliegen, waren nog altijd een verrassing voor de rest van het gezin. Hoewel het onderwerp af en toe ter sprake kwam thuis, hield ik vol dat zes Business class-stoelen vinden geen haalbare kaart zou zijn. De voorpret voor de vakantie kon beginnen!

Murphy’s law
De maanden vlogen voorbij en ondertussen was ik druk bezig met de rest van de vakantieplanning: de reisroute door Japan, het boeken van hotels en het uitzoeken van leuke activiteiten. Alles liep op rolletjes, tot vrijdag 25 oktober. Het was een druilerige avond en ik besloot na het werk nog snel buiten een wandeling te maken.
Op mijn telefoon heb ik de iOS-app Flightly geïnstalleerd. Deze handige app houdt de status van je vluchten bij en stuurt je meldingen bij belangrijke wijzigingen, zoals vertragingen of een wijziging van het toesteltype, ook wel een “equipment swap” genoemd.
En toen gebeurde het meest dramatische scenario denkbaar. Ik kreeg een notificatie: Singapore Airlines had het toestel op mijn First class-vlucht van Tokyo Narita naar Singapore gewijzigd. De iconische Airbus A380 dubbeldekker werd vervangen door een Boeing 777. De reden? Problemen met het onderhoud, waardoor de inzet van de A380 met ruim een maand werd uitgesteld tot begin mei.
Niet veel later volgde ook een e-mail van de luchtvaartmaatschappij met een update over de stoelindeling. Het was dus geen foutje, maar realiteit. In de Boeing 777 zijn slechts vier First class-stoelen beschikbaar. Twee van onze zes passagiers waren daarom automatisch op de wachtlijst gezet. Bovendien zijn de stoelen in de 777 niet te vergelijken met de luxueuze suites van de A380. De Boeing beschikt over een oudere First class-configuratie, zonder het tweepersoonsbed of de afgesloten suites.
De grond leek onder mijn voeten weg te zakken. Hoeveel pech kon ik hebben? Na al het werk en het puzzelen dat ik in deze reis had gestoken, viel precies deze unieke vlucht in het water.
Nachtbraken achter de laptop
Behoorlijk gefrustreerd dook ik thuis achter de laptop, om te kijken of er op andere data nog vluchten met de A380 beschikbaar zouden zijn, maar helaas: ik zou de reis naar Indonesië dan met ruim 12 dagen moeten uitstellen, en dan zou er nog steeds geen garantie zijn dat er op deze datum ook geen swap zou komen.
Daarnaast las ik op verschillende websites hoe Singapore Airlines om zou gaan met gelijkwaardige situaties. Helaas waren die online praktisch niet te vinden, omdat we natuurlijk een unieke situatie hadden waarbij wij alle beschikbare stoelen in de cabine hadden geboekt, en er simpelweg geen ander Singapore Airlines vliegtuig was met zoveel stoelen in First class.
Het was inmiddels al ruim na middernacht en ik kon nog niet in slaap komen. Alsof ik nog niet genoeg pech had gehad, ontving ik binnen 8 uur na de equipment swap van Singapore Airlines een annulering van KLM voor de vlucht tussen Amsterdam en Shanghai. KLM had besloten door het tegenvallende economische klimaat in China om het aantal vluchten naar China te verminderen.
Dit kon er ook nog wel bij. Minder dramatisch dan de Singapore Airlines-annulering, maar pech was het zeker.

En toen was het de beurt aan Japan Airlines
Enkele weken later kreeg ik, als klap op de vuurpijl, nog een equipment swap voor m’n kiezen. De vlucht tussen Shanghai en Tokyo werd door Japan Airlines aangepast naar een Boeing 787 zonder First class-stoelen. Uiteraard had ik geen poot om op te staan, omdat ik in dit geval ook gewoon een Business class-ticket had geboekt. Domme pech, maar dat kon er ook nog wel bij. De route en vlucht bleef verder wel hetzelfde.
Dit werd de nieuwe planning
Ik zou nog vele losse artikelen kunnen schrijven over hoe ik samen met de luchtvaartmaatschappijen op zoek ben gegaan naar oplossingen voor de ontstane situaties. In deze serie ligt de focus echter op laten zien hoe ik de vluchten heb geboekt met Miles. Daarom zal ik kort toelichten hoe KLM en Singapore Airlines tot een oplossing zijn gekomen.
KLM: Amsterdam – Shanghai Pudong
KLM had ons proactief al omgeboekt naar dezelfde vlucht, maar dan een dag later. We zouden dan echter een dag in Shanghai verliezen. Na contact met de Platinum Service Lijn bleek er ook een optie te zijn om met KLM de avond ervoor naar Hongkong te vliegen, en vanuit Hongkong met Cathay Pacific door te reizen naar Shanghai. Ik was al eerder in Hongkong geweest, en Cathay Pacific heeft hier een aantal uitstekende lounges om de drie uur tussen beide vluchten door te brengen. De keuze was dus snel gemaakt.
Singapore Airlines: Tokyo Narita – Singapore
Het omboeken met Singapore Airlines was een stuk lastiger. Er was immers geen vliegtuig waar we allemaal in zouden passen in First class. Ik onderzocht of Singapore Airlines ons wilde omboeken op Japan Airlines of ANA, aangezien zij grotere First class-cabines hebben, maar dit was echter geen optie.
Singapore Airlines stelde zich eigenlijk vanaf het begin vrij strikt op. Ik had recht op zes stoelen bij Singapore Airlines in First class, en ze kwamen met de suggestie om vier stoelen op de vlucht vanaf Tokyo Narita te laten staan, en twee stoelen te boeken vanaf Tokyo Haneda, die twee uur eerder zou vertrekken.
Vanuit Haneda vloog Singapore Airlines ook met de Boeing 777. En hoewel we zouden moeten opsplitsen om allemaal First class te kunnen vliegen, bleek dit de beste optie. Bij aankomst in Singapore zouden we dan allemaal gezamenlijk de Private Room First class-lounge kunnen bezoeken. Een lounge exclusief voor passagiers die met Singapore Airlines First class vliegen.
Helaas niet de once-in-a-lifetime waar ik op gehoopt had om met het gezin de hele First class-cabine te vullen, maar uiteindelijk was dit nog steeds een fantastische verrassing voor het gezin.
Wat heeft de gezinsvakantie gekost?
Hoe goed je de reis ook voorbereidt, als je ver van tevoren boekt is er altijd een kans dat je plannen in de war worden geschopt. In mijn geval was het wel erg extreem: op drie van de negen vluchten zat een wijziging. Dit is zeker niet representatief voor een gemiddelde reis die ik normaal gesproken bij elkaar puzzel met Travel Hacking. Toch had het bij deze reis, door het aantal benodigde stoelen, meteen een grotere impact. Als je zes stoelen nodig hebt in een relatief kleine cabine, wordt de speelruimte om oplossingen te vinden al snel veel kleiner.
In totaal was ik iets meer dan 1,8 miljoen Miles kwijt. Reken ik de omgeruilde American Express-punten mee (met een wisselkoers van 5:4 naar de meeste programma’s), dan komt het totaal uit op zo’n 2 miljoen Miles of punten. Inclusief alle belastingen, toeslagen en wijzigingskosten was ik €4.244 kwijt. Dat iets meer dan 300.000 Miles en €700 per persoon voor: 1 First, 7 Business en 3 Economy class-vluchten. Een prijs die je normaalgesproken al snel kwijt bent voor een retourvlucht in Economy naar Azië.
Het definitieve vluchtschema
Route | Totaal aantal Miles (6 personen) | Belastingen en toeslagen (6 personen) |
---|---|---|
AMS-HKG-PVG | 420.000 | €1.488 |
SHA-HND | 158.400 | €354 |
NRT-SIN-DPS | 720.000 | |
LOP-KUL | Cash-ticket | €600 |
KUL-SIN-FRA-LHR | 480.000 | |
LCY-AMS | 28.500 | €138 |
Totaal | 1.806.900 | €4.244 |